Jak prowadzić sklep z kawą?
Prowadzenie sklepu z kawą to nie lada wyzwanie, którego skutecznie podjąć się mogą jedynie prawdziwi pasjonaci. Wymaga bowiem nie tylko niemałej wiedzy, zainwestowanych środków kapitałowych i zaangażowania w rozwój, ale przede wszystkim znajomości rynku i zapewnienia sobie właściwych kontaktów.
Zadbaj o zaplecze
Abstrahując od treści organizacyjnych np. fiskalno-biurokratycznych, marketingowych i budżetowych (które nie dotyczą wyłącznie tej specyfiki branżowej, ale prowadzenia biznesu w ogóle), skupmy się wyłącznie na konkretach. Najważniejszym elementem sklepu z kawą jest rzecz jasna szeroko pojęte zaplecze, to właśnie tam, za kurtyną skrupulatnych przygotowań, dokonuje się zdecydowana większość procesów rzutujących na efekty sprzedażowe. Możemy podzielić zaplecze na dostawców (plantatorów), logistykę (firmy transportowe), magazynowanie towaru i technologię produkcji (zakupiony sprzęt). Wszystkie te elementy muszą ze sobą idealnie współgrać, jeżeli zamierzamy sprawnie funkcjonować w środowisku rynkowym.
Pochodzenie ma znaczenie
Ważne jest, żeby kawowe ziarna pochodziły z miejsc upraw, cechujących się odpowiednimi warunkami atmosferycznymi, czyli nasłonecznieniem, kwasowością gleby, wilgotnością powietrza itp. Najlepiej sprowadzać kawę z krajów Ameryki Łacińskiej, które są jej największymi i zarazem najbardziej docenianymi eksporterami. Jeżeli na poważnie zamierzamy podjąć współpracę z plantatorami z drugiego końca świata, możemy się co prawda wyręczyć nowoczesną technologią i prowadzić dyskusje za pośrednictwem videochatu w czasie rzeczywistym, ale nierzadko taka forma dialogu nie wystarcza do podpisania umowy i omówienia szczegółów kooperacji, dlatego zachodzi konieczność odbycia wielogodzinnej, służbowej podróży samolotem. Jeśli wybierzemy się do samego źródła, nie tylko zaspokoimy własną ciekawość świata, ale obcując z tym procesem od podstaw, przechadzając się po polach uprawnych, podziwiając ciężką pracę zbieraczy i cykl dojrzewania samych nasion, zyskamy cenne doświadczenie i wiedzę, która przełoży się na nasz profesjonalizm i merytoryczne przygotowanie do dyskusji z najbardziej wybrednymi Klientami.
Wymaga to jednak odmiennego od europejskiego podejścia do prowadzenia biznesu np. poprzez ograniczenie kontaktu mailowego i telefonicznego na rzecz bezpośrednich spotkań oraz wydłużonego czasu realizacji zamówień i formalności związanych z dokumentacją i kontraktami z uwagi na odmienne strefy czasowe i fizyczną odległość. Nieco egzotyczne klimaty przestaną wówczas wydawać się nam tak obce i odległe, a staną się integralnym elementem naszej oferty sprzedażowej. Część zagranicznych dostawców ma jednak swoich przedstawicieli również na terenie Polski, co znacząco ułatwia porozumienie i nawiązanie dłuższego kontaktu.
Tajniki kawowej logistyki
Kawę zakupić możemy w kilkunasto lub kilkudziesięciokilogramowych workach, przewożonych drogą morską na statkach lub lotniczą. Po dotarciu na miejsce są one odpowiednio sortowane, przeładowywane do magazynów i rozwożone np. ciężarówkami przez trasy rozlokowane na terenie całego kraju. Rodzi to więc konieczność podpisania umowy z dobrą firmą transportową, która zaoferuje szybki i bezpieczny przewóz towaru o pokaźnych gabarytach oraz zaopatrzeniem się w odpowiedni metraż powierzchni magazynowej do jego gromadzenia na miejscu w zależności od sprzedawanych nakładów.
W celu doboru optymalnego asortymentu najlepiej dokonać pogłębionego researchu i rozeznać się w dominujących w sprzedaży mieszankach gatunkowych albo pokusić się o stworzenie swojej własnej, niepowtarzalnej kompozycji, która połączy w sobie skutecznie cechy pożądane przez większość konsumentów. Ważne jest, aby były to produkty najwyższej jakości, przygotowywane w staranny sposób i atrakcyjnie zapakowane, co powinno odpowiednio wyeksponować ich charakter i przyciągnąć wzrok zainteresowanych Klientów. Do każdego z nich jednak należy podchodzić indywidualnie, odpowiednio modyfikując ofertę i dopasowującją do jego potrzeb.
Nasz lokal powinien być zaaranżowany wystarczająco klimatycznie, by zachęcić potencjalnych gości do odwiedzin oraz jak najczęstszych powrotów, dlatego warto zadbać o odpowiedni wystrój wnętrza z wykorzystaniem rzucającej się w oczy kolorystyki, wzbogaconej domieszką wybranych próbek aromatów, unoszących się w powietrzu, by precyzyjnie skojarzyć dany zapach z naszym obiektem i marką, budując niepowtarzalną atmosferę. Niestety samo wyposażenie sklepu może się wiązać z niebagatelnym wydatkiem rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych.
Technologia daje przewagę
Jeżeli nasz budżet na to pozwala, sklep może być wyposażony we własną palarnię, która posiadać musi specjalny piec (zasilany np. LPG lub gazem ziemnym), w którym odbywa się proces wypalania surowych (zielonych) ziaren, co umożliwia zachowanie pełnej kontroli smaku i świeżości finalnego produktu na każdym etapie produkcji. Tego rodzaju piec jest w stanie wypalić nawet powyżej 200 kilogramów ziaren w ciągu jednej godziny. Jego wykorzystanie rodzi jednak kolejne wymogi np. obsługi urządzenia, dbałości o precyzyjny dobór temperatury i czasu palenia, uwzględnienia wilgotności i gęstości ziarna itp. W tym celu należy zatrudniać sztab dobrze wyszkolonych fachowców, dla których kawa nie skrywa żadnych tajemnic oraz uzupełniać wiedzę na bieżąco np. poprzez śledzenie kawowych blogów takich jak nasz lub posiłkować się pozycjami literatury przedmiotu, traktującymi o procesie produkcji kawy. Niektóre sklepy decydują się na jeszcze odważniejsze kroki technologiczne np. zaopatrzenie w precyzyjne i odporne na zniekształcenia pomiaru, laserowe urządzenia do pomiaru koloru wypalonego ziarna, lub specjalne afterburnery, oczyszczające dym wydobywający się z pieca w celu zapobieżenia ulatniania się do atmosfery szkodliwych produktów ubocznych procesu spalania.
(więcej...)